Claus  hjælper Alotola af sted på Sommertur 2005

New Zeeland kalder og ikke Sjælland

Læg mærke til de flotte hurtigsejler -- i baggrunden

En amerikansk The clipper på vej ud af Lynetteløbet

En karakteristisk situation på turen- her i Søhundebugten på nordsiden af Møn.

Torvet i Stralsund

En 12 meter stor V2 raket klar til at blive skudt mod London.

og en V1 som er en lille ubemandet fly der flyver ca. 6-700 km/t.

En tapper landsoldat der passer på.

U båden med sovjettisk flag på ca 100 meter

Vigtige forsyninger bringes om bord i Neksø.

Dokumentation for fangsten - mest af hensyn til Bjarne.

Alotola i bugten ved Nebbelund. Nord spidsen af Øland.

Oh vandringsmand hvor går din vej?

Bymuren fra 1200 tallet om den gamle del af Visby.

 

 

 

 

 

Og så var der det med forsyninger.

 

Tilbage

Sommerferietur 2005.

 

                      Tre raske prinser højt fra nord---startede  Alotola|s sommer kryds fra Takkelloftgraven mandag den 20 juni 5005. Destinationen er Riga og vi skal have pakket det sidste. Det bliver en speciel afgang ud over det sædvanlige kaos. Jeg har sovet på båden om natten, Per kommer ved 8 tiden og Niels ved 9 tiden, og lidt efter kommer Claus. Han bliver imidlertid på kajen. Han kommer for at sige farvel for næste dag skal han et år til New Zeeland med sin familie. Vi får en masse gode sager fra hans hus om bord blandt andet en hel lammekølle, Der er rigelig med mad og selv John ser beroliget ud. Bjarne er forbi med noget fiskegrej og vi kommer ud under broen ved 10 tiden godt belæsset med gode ønsker og ting og sager. Vejret er fint sol lidt koldt og vinden er i syd netop den vej vi vil. Vi får krydset til Øresundsbroen uden at gå på grund og fri af Drogden får vi en fint kryds helt til Stevns klint der er smuk som sædvanlig.

 

                      Natten tilbringer vi for anker i Søhundebugten på nordsiden af Møn og vi får en flot aften og nat og ædt og drukket os gennem nogle af vores mange rare forsyninger

 

tirsdag den 21: Videre over Østersøen i et drømmevejr og næsten i læ af Rygen på vej Til Stralsund ser himlen temmelig violet ud. Vi beslutter os for at bjærge sejl og halvvejs gennem det slag vinden til. Luften bliver 5 grader varmere og vinden øget på et minut til 15 meter i sekundet. Sejlene bliver sikret med besvær og for fuld skrue mod vinden går det fremad med 2,5 knb over grunden. Vi kommer lidt i læ af øerne, og finder en ankerplads hvor vi igen rå hygger og falder om kuld i køjerne.

 

Onsdag den 22: Vi får morgenmad krogen op og sejler de par sømil til Stralsund i solskin men megen vind og går i havn ved 11 tiden. Der får vi at vide at klapbroen vi skal i gennem for at komme videre først åbner kl. 1720 så vi har god til til at se på byen. Per ville gerne se museet i Peennemynde hvor alle raketforsøgene med V1 og V2  blev udført før og under 2.verdenskrig så vi beslutte at droppe St. Hansbålet og gå på museum. Vi kom gennem broen og sejlede at par timer til vi kunne se atomkraftværket i Greifswald og lagde  os for anker et flot sted under en klint.

 

Torsdag den 23: en pragtfuld sejltur i bagende sol over Greifwalder Boden til indsejlingen ved Penne, og vi besluttede at lægge til i kraftværkshavnen ved Museet i Pennemünde.

                      Det var en fantastisk oplevelse at se hele det område hvor raketproduktionen blev sat i værk, og som DDR siden brugte som militært område,,. Vi gik der en hel eftermiddag og kunne let have brugt mere tid. Kraftværksbygningen som nu indeholder en del af udstilingen blev bygget i 1939 til 1942. Det var på 30 MW og en kolossal klods. Det meste af effekten ( 24 MW ) blev brugt til at lave flydende O2  af luftens ilt og ligeledes gik en stor del af kartoffelhøsten i 1944 til fremstilling af alkohol til raketterne. Der blev send et par tusinde raketter af sted hovedsagelig mod London. De havde ikke den store militære betydning da man ikke kunne styre dem under vejs så de ramte bare et eller andet sted i byen. De blev indstillet inden affyringen og fulgte en kasteparabel uden mulighed for at ændre kurs.

                      Tilbage på båden god trætte i benene og efter et godt glas øl og en sildemad på kajen mødte vi en tysker som jeg kom i snak med. Wolgang og Dietlev blev inviteret om bord og vores St. Hansaften blev en endeløs snak af Wolgang der viste sit edb udstyr og gav os et par gode programmer. Godt ør i hovedet faldt jeg om kuld på dækket og sov til denne flotte morgen hvor jeg sider og skriver medens Per og Niels sover deres skønheds søvn—gid det må gavne.

 

Fredag den 24: Wolfgangs program fortæller at der er 84 sm til Svanneke kl. er 730 og vi går i gang med afrejsen. Vejret er pragtfuld og vinden svag så det bliver en fin dag på Østersøen. Godt at dagene er lange og natten kort

 

Lørdag den 25. Det blev en meget interessant formiddag og nu ligger vi i havn i Nexø.

Formiddagen startede for anker ved Snogebæk i pragtfuld vejr. Badetur i 16 grader for Niels og John og vi tog det vældig roligt med at læse i bagende sol og var enige om at liste de 7 mil til Svanneke. Pragtfuld. Ved 11 tiden blev vi enige om at komme der ud af og vi kunne næsten ikke få gang i båden. Let vind. Der gik et kvarter og vi havde 10 m/s fra nord. På det tidspunkt var vi ud for Nexø og det blev her. Fin dag i byen og røde bøffer til aftensmad - tilbehør Bornholmsk øl og rødvin .

Søndag den 26. Vi sidder i Visby på Gotland og tænker tilbage på de sidste mange døgn. 

Søndagen startede vi i flot vejr fra Neksø. Vi gled af sted i strålende sol og meget let vind. Alotola gjorde 3 kn. og der blev fisket med murersnor efter båden. Det blev til 6 hornfisk i løbet af dagen, så menu var stegt hornfisk til frokost og kogt hornfisk til aftensmad. Vi sejlede hele natten og efter 29 timer og 160 sm lagde vi ankeret i en lille bugt på nord spidsen af Øland. Jeg fik jollen i vandet og gik en flot tur på nord spidsen bl. a.til det nedlagte fyr på " norrre udde " som kaldes Lange Erik. Jeg fik også konstateret at Alotola kunne gå ind til anløbsbroen, så næste dag sejlede vi 500 meter og gik i land alle tre.

Tirsdag den 28. Det blev en dejlig gåtur på 15 km i pragtfuldt vejr. Først gik vi de 6 km. til Byxelkrogen og fik en kodyl frokost af røget fisk og Blå Pripp. Derefter lidt indkøb i den lokale brugs og en dejlig hjemtur gennem skiven til Nebbelund hvor båden lå og ventede på os. En svømmetur og vi var på søen igen mod Gothland. Ideen var at vi ville til nord enden af øen men da vi var ca. 5 sømil ud for Visby byggede et kolomormt tordenvejr sih op i nord og vi blev enige om at gå ind til Visby --og her ligger vi endnu.

Onsdag den 29. Dagen gik i Visby i meget koldt vejr. Efter en herlig frokost i den lokale fiskerestaurant på " Store Torg " blev vi enige om en tur i sauna og svømmehal. Dagen endte med kogt laks på båden og besøg af to amerikanere som jeg havde mødt i færd med at udføre tømmerarbejde sammen med svenske studerende. De var herlige fyre. De anede stort set ikke hvor på kloden de var og vi drak en øl og fik forklaret dem lidt om geografi og om vores mening om Bush og Irak krigen, som i øvrigt heller ikke var alt for spændende i deres optik.

 

 

Torsdag den 30. " Vi " blev enige om at blive i havnen så der er gang i bådrenovering og jeg får skrevet dette. I morgen bliver det hjem med mig til fest i Hellested og tilbage til båden i Stockholm den 24.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slut for denne gang nu til fest i Hellested. John

Først et billede fra Bugten syd for Visby

Alotola mod Bush

Den lille logrende hund DK bliver taget på armen af Frihedsgudinden --- og så bliver der passet godt på os!

Et sidste blik på Wasa havn hvor båden havde ligget i 4 døgn.

Ud fra Stockholm gennem den smalle sydlige kanal.

Russisk kaviar og  " Standart " med den glade giver Mogens i centrum.

Ronald og Mogens øver sig i at forlade både

Øs regn og vores frokostplads blev natteplads ved Hattø.

 

Den  Blå jomfru hvor vi opgav at gå i land.

Forladt kaj i Vånevig hvor der har været stenbrud fra ca.1880

Døderhultarn et tablo fra session, skåret med stor præcision i træ.

To kvinder den ene kæmpe stor

Solopgang ud for Utklippan, og Bjarne er ikke alt for munter.

 

Tre seje gutter i Hanø bugten. Bemærk Jensés fede solbriller

 

 

 

Ferien er slut! -rormaskinen skal have en overhaling

Tilbage på vandet

  Medens vennerne tumlede rundt i Letland og Estland, måtte jeg " nøjes med " at gå til havefester og så selvfølgelig verdensbegivenheden i Danmark--- besøg af præsident Bush.

Elisabeth og jeg mente dog at vi måtte repræsentere båden og da vi ikke var inviteret blev det en dejlig tur på gaden fra Dag Hammerschjøls Alle Til Christianborgs plads

Mandag den 25 juli. Så var den nye besætning installeret på Alotola. John kom om fredagen kl 24 i øsende regnvejr og Elisabeth og Mogens kom søndag med flyver fra henholdsvis København og St. Pedersborg. Som man ser viser Stockholm sig fra den smukkeste side da vi glider ud fra vores kajplads om mandagen.

Tirsdag den 26 juli. Vi lå for anker et himmelsk sted -- og bemærk venligst hvad der serveres til forret. Mogens havde flyfrisk med fra St Pedersborg russisk kaviar og vodka af mærket  " Standart " og den var i top, så efter en flaske var delt og der var skålet behørigt på russisk ( hvilket jeg ikke kan stave ) blev aftensmaden serveret med fejende sving.

Onsdag den 27 juli. Natten blev tilbragt i Nynæs Hamn og intet særskilt hændt.

Torsdag den 28 juli. Vi ankrede op ud for Trosa. Vi turde ikke gå ind i havnen på grund af dybtegangen og en gang grundstødning i havnen mætte række på denne sommers tur. Jollen kom i vandet og Elisabeth fik en lang eftermiddags instruktion i jolle sejlads op mod vinden af John i pragtfuld sommer sol vejr og med ufrivillige afstikkere ud i sivskoven, så jeg måtte sige til de to andre mænd om bord at de skulle få det smørrede grin af ansigtet da vi endelig nåede tilbage til Alotola.

Om morgenen blev Ronald sat i land og tog bus og tog tilbage til København H. En fidus er det at købe billetten en dag før. Det gøres på en vilkårlig pcér- i dette tilfælde på turistkontoret i Nynæs Hamn-og SJ. har variable priser så man kan vælge en afgang til lav pris.

Fredag den 29 juli. Ligesom med de ti små cyklister bliver der færre og færre på båden og nu er der bare tre. Vi bliver enige om at tage til Arkø sund. vi får tanket diesel og får en fin plads i havnen. En time efter kommer en Hollansk båd og ser sig søgende omkring og ender med at spørge om de må ligge langs os. Jeg siger ja men det koster en øl. Den fik vi aldrig. De havde været i Finland og hente deres helt nye " Swan " til jeg ved ikke hvor mange millioner. Vi fik en god sludder og jeg var om aftenen over og se vidunderet indeni. den var flot men manglede ligesom lidt lugten af rådden bundvand og sure sokker fra mange fødder som vi har. Om natten blev det silende regn.

Lørdag den 30 juli. Vi fik Mogens på en bussen - og nu var vi bare to tilbage.

Elisabeth og jeg fik sat sejl i Arkø sund og med en rask østenvind er det gået sydover gennem løbene med 8 kn. Nu ligger vi umiddelbart efter det smalle løb ved Hattø med stævnen ind mod klippen i en pragtfuld lille fjordarm. Det var for at holde frokost, men nu er der gået 4 timer og regnen har høvlet ned og det bliver vores ankerplads for natten.

Søndag den 31 juli. Vinden var i syd og vi blev hurtigt enige om at stå ud i Østersøen og hen under aften gled vi tilbage i skærgården og fandt en egnet ankerplads.

Mandag den 1 august. Vi vågnede til søndenvind og tog ud i Østersøen. Vinden var meget svag og efetr en del frem og tilbage mellem hovedlandet og Øland som Christian den anden mellem Jylland og Fyn endte vi med at gå ind i Byxkselkrogen på Øland. Vi havde ligget der en time og jeg er nede og hører et bump i båden og det er Svan båden med hollænderne der lægger til uden på os igen. Om natten blev det en del blæst og jeg var glad for at jeg havde insisteret på at han skulle have sine egne linier til kajen ud over fortøjningen til os.

Tirsdag den 2 august. Vi tog fra Byxselkrog da færgen endelig var kommet ud af havnen og vandet faldet til ro.

Elisabeth og jeg fik den ide at vi skulle gå ind til Den blå jomfru. Som du ser på billedet var det ikke helt let og for en gang skyld blev jeg overbevist af omstændighederne til at lade være.

Vinden løjede og vi ville gerne for anker i den lille skærgård syd for Oskarshamn.

Vi fandt et sted ved Paskallavigen og på vej ind til ankerområdet standser en motorbåd og siger vi skal gå til kaj ved en forladt mole fra et stenbrud i Vånevik. Der var flot udendørs museum, 20 km. natur/kultursti.

Onsdag den 3 august. Vi brev enige om en museumsdag.

vi tor bussen ind til Oskarshamn og så bysbarnet Aksel Peterson- Døderhultan. vi blaffede hjem lidt over middag og vores chauffør var så flink at han kørte os forbi  Kulturcafeen i Påskallavigen hvor en kunstner havde lavet kæmpestatuer i beton

 

Torsdag den 4 august. Det var tid at komme til Kalmer og vi lade til ved kajen omkring kl 3.

 

Vi fik ordnet lidt indkøb og gjort klar til at Bjarne , Jens og Nils kom med tog fra København.

 

De kom , så, og sejrede. Og med friske vejroplysninger blev vi enige om at sejle med det samme efter en laksemad og øl.

Kl. 22 gik vi ud af havnen og det gik i rask tempo sydover gennem Kalmersund.

Ved solopgang omkring kl. 5 var vi ved Utklippan. Bjarne så ikke så munter ud og han måtte ofre til Neptun samtidig med at solen gik op. Jeg havde sovet noget så jeg tog roret og fik passeret Utklippan og startede endeløse kryds i forsøg på at komme vestover.

 

Ved solnedgang var vi kommet helt ind i Hanø bugten og ved solnedgang kom vi ind i åen ved Åhus.

 

VI lagde til kaj og der gik to minutter før Elisabeth stod på kajen for at finde bus og tog til København. Hun nåede ikke aftensmaden.

Bjarne ville også af sted men han skulle have den lækre aftensmad jeg havde kreeret med. Jeg fulgte ham op til bussen kl 2230, og han steg på.

Stor var overraskelsen da han stod ved morgenmaden på båden næste morgen. Han var kommet ind til Kristianstad men så gik der intet tog og han tog en taxa tilbage til båden

Lørdag den 6 august. Vi fik sagt farvel til Bjarne endnu en gang og ude i bugten gik det i flot solskin sydover med halv vind til Sandhammeren. Derefter kryds vestover og kl. 02 søndag fik vi båden til kaj - det vil sige en spunsvæg. Der blev kogt kartofler og en herlig pølseret og et godt glas rødvin sendte os alle tre i køjen.

Søndag den 7 august. Vi vægnede ved 8 tiden og blev enige om at gå på havet med det samme. VHF radioen strejkede og Nils fik klaret kontakten til Trelleborg Havn så vi fik udsejlingstilladelse ved hjælp af mobil telefon og Hanne.

Vi gik for motor stadig med vinden i vest til Falstebo og kom under broen kl. 10 og kl 15 kunne vi lægge til kaj ved vores sædvanlige plads.

Alotola havde været på sommerkryds i halvanden måned tilbagelagt mellem 1000 og 1500 sm, og portneren ved broen hilste os velkommen.

Endnu en god sommer med masser af oplevelser for mange mennesker.